Verdenspremiere på den nye elbilen fra Toyota!
Endelig lanserer Toyota sin første elbil. Dette blir den første av flere modeller elbiler og lanseres under bZ-navnet. bZ4X er en SUV med avansert firehjulstrekk. Den har god bakkeklaring, god plass i kupèen og høy sitteposisjon. Med klasseledende effektivitet vil den også ha konkurransedyktig rekkevidde – selv i kaldt klima som i Norge. Bygget som elbil fra bunnen av, på en ny e-TNGA plattform. Elektrifisering med hybrid- og hydrogenbiler gir Toyota nesten 30 års erfaring med batteriteknologi i biler. Dette er mer enn noen andre. Dette, og nesten 17 millioner solgte hybridbiler, sikrer Toyotas anerkjente kvalitet på alt ved bilen – også batteriet.
Elbilen bZ4X planlegges for salg i Europa sommeren 2022. Null utslipp er bare et skritt på veien. Bli med oss på reisen videre. Beyond Zero!
Toyota bZ4X er smidig og kvikk og gir deg kraft og effekt når du trenger det.
Den forhjulsdrevne bZ4X drives av en kraftfull, elektrisk motor på 150kW, utvikler 204 HK (DIN) og har et dreiemomentet på 265 Nm. Dette sørger for akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder og en topphastighet på 160 km/t.
Modellen med firehjulsdrift har en effekt på 217,5 HK (DIN) og et dreiemoment på 336 Nm. Akselerasjonstiden reduseres dermed til 7,7 sekunder.
Alle data for ytelser er foreløpige, før homologisering.
Klasseledende SUV off-road egenskaper gir bZ4X ekstra sikkerhet ved kjøring under vanskelige forhold. AWD-modellen har separate 80kW motorer (108.8 HK) på for- og bakakselen.
XMODE forbedrer ytelsene, og med forskjellig modus kan den aktiveres for å tilpasses forholdene. Egne innstillinger for snø/søle, dyp snø/søle (under 20 km/t) og Grip Control for tøffere off-road kjøring (under 10 km/t), gir trygghet for at bZ4X takler alle utfordringer du møter.
Nesten 25 års erfaring med utvikling av høykapasitetsbatterier, gir Toyota bZ4X bekymringsfrihet med tanke på rekkevidde, men også batterikapasitet som varer år etter år. Etter 10 år (/240.000 km) vil batteriet fremdeles være i stand til å oppnå 90% av den opprinnelige ytelsen. I temperaturer under null vil det bare være moderat reduksjon i rekkevidde takket være et effektivt varmesystem, inkludert varmepumpe.
Litiumion-batteriet har høy tetthet og kapasiteten er 71,4 kWh som forventes å gi en rekkevidde på over 450 km* (etter WLTP-normen). bZ4X kommer også med avanserte teknologiske funksjoner, inkludert et tak med solcellepaneler (tilleggsutstyr) som lader batteriet under kjøring og når bilen er parkert.
Batteriet kan hurtiglades uten konsekvenser for sikkerhet eller driftslengde: lading til 80% kan gjøres på rundt 30 minutter med 150 kW hurtiglading (CCS2).
Toyota bZ4X kommer med omfattende tredje generasjon av Toyota Safety Sense (TSS) med nye, forberedende funksjoner. Disse gir beskyttelse mot et enda bredere spekter av vanlige ulykkeshendelser, og kan fungere som en partner for føreren for å nå det endelige målet for det mobile samfunnet: «Null dødsfall og skader i trafikkulykker».
Blant annet får du teknologiene i Toyota Safety Sense inkludert førernødstopphjelp (DESA) og trådløse oppdateringer.
Med en ekstra stor 12” berøringsskjerm, avansert stemmestyring og sømløs telefonintegrasjon, gir Toyota Smart Connect en eksepsjonell hurtig og lettbetjent opplevelse - alltid oppdatert via den trådløse teknologien.
MyT-appen på telefonen hjelper deg med å sjekke batterinivået, planlegge lading, se data for kjøreturen. Med tilkoblede tjenester kan du fjernstyre alt fra klimaanlegget til låsing av bilen.
Toyota bZ4X har designet et karosseri som kombinerer det stilige og avanserte utseendet til en elbil med et tydelig SUV-design. Fronten er karakterisert av smale lykter og et design som skal bli et felles kjennemerke for modellene i bZ-serien.
Som en del av designet vil forskjellige aerodynamiske elementer bidra til økt rekkevidde. Blant annet åpninger i støtfangeren foran for mykere luftstrøm og underside med heldekkende deksel. Den tynne, nedre grillen har en lukkefunksjon som justerer seg for å styre kjøleluft til batteriet og bidrar til å redusere luftmotstand.
Toyota bZ4X er designet for å forbedre kjøreopplevelsen for alle, med stilig interiør og klasseledende benplass.
Bagasjeromsgulvet er justerbart, og med baksetene på plass er det rom for opp til 452 liter bagasje. Instrumentpanelet er smalt og plassert lavt.
Et 7’’ TFT-instrument og informasjonsdisplay sitter midt i førerens siktlinje forover i overkant av rattet slik at føreren kan lese av instrumentene med minimal øyebevegelse.
Den første bilen i Toyota bZ-serie blir tilgjengelig fra midten av 2022. Er Toyota sent ute med en skikkelig elbil? I Norge vil noen påstå det. Enkelte vil hevde at det er altfor sent. Som verdens største bilprodusent må vi tenke og handle vi ut fra vårt etablerte, globale perspektiv. Og typisk for Toyota kommer lanseringen av elbilen bZ4X "Just in Time".
Vi må smøre oss med tålmodighet litt til, men frem til lansering vil vi med jevne mellomrom stadig få vite litt mer. Om motorstyrke, batterieffekt, rekkevidde, og bagasjeplass. I tillegg til sikkerhetsteknologier, standardutstyr, lengde, bredde og høyde. Meld deg på nyhetsbrevet nå så går du ikke glipp av en eneste oppdatering. Bli blant de første som får vite mer om neste fase i Toyotas elektrifisering, og om nyheten Toyota bZ4X.